Skip to content
SEO_SEM

SEO o SEM, que és més econòmic?

Lectura: 5′. Quan una empresa es planteja fer una inversió a la xarxa sovint es fa la pregunta; En una estratègia en cercadors, que és més econòmic, SEO o SEM? Què surt més a compte? En aquest article intentaré aclarir el dilema. És un dilema perquè la resposta no és senzilla i no ens hem de quedar en el tòpic “tot depèn”. Raonem-ho una mica.

A hores d’ara, dono per descomptat que saps que és el SEO i el SEM. Però si m’equivoco, hauràs de cercar a Internet més continguts que parlin del tema. Els trobaràs a Google només aixecant una pedra. Hi ha milers d’articles que expliquen les virtuts del màrqueting en cercadors. Hi ha milers de recursos que parlen del SEO (Search Engine Optimization) i del SEM (Search Engine Màrqueting). Hi ha articles tècnics, consells sobre estratègia en cercadors, opinions sobre l’últim algorisme de Google o trucs d’individus molt “llestos” que saben com enganyar al robot i colar-se a les primeres posicions. Hi ha de tot. O gairebé.

El SEO és una tècnica esotèrica?

Has de saber que gairebé sempre hi ha una intenció comercial darrere de cada article, paraula, frase o idea i es fa difícil trobar una opinió equilibrada que assumeixi riscos que puguin anar en contra del professional que es mulla. Això és normal en totes les activitats professionals, no tan sols en màrqueting en cercadors.

Fa pocs mesos, un client que es dedicava a la compravenda d’antiguitats, va contactar amb la nostra agència per a saber si podíem ajudar-lo en SEM i ens va explicar que tenia molta experiència en optimització (SEO). Va afirmar que preferia pagar publicitat abans que estar en mans del criteri d’indexació de Google. Ens va deixar anar la frase: El SEO és esotèric! Perque ho va dir? Després de molts anys invertint en SEO, Google va canviar l’algoritme per a potenciar els resultats de proximitat, l’anomenat SEO local. Dit d’una altra manera, abans d’aquesta actualització li arrivabem clients potencials des de totes les comunitats per a comprar les seves valuoses antigalles. Després del canvi de Google, només li arrivaben veïns de la seva ciutat que volien vendre l’antic mobiliari heretat i buscaven un venedor pròxim. Pocs volien comprar el que ja tenia i això era el que l’importava més.

Actualment, Google mostra a la persona que està buscant els negocis de proximitat i pot relegar a posicions més endarrerides aquells que abans sortien davant del tot, estigués on estigués l’internauta que buscava. Aquest és un exemple per a entendre que el SEO significa estar en mans dels cercadors i que tot pot canviar d’un dia a un altre. En màrqueting de cercadors, la inversió realitzada no és per a tota la vida. Això és el primer que cal pensar en la decisió d’invertir en SEO o SEM.

El SEM és realment barat?

Practicar el SEM és apostar pel present, per atreure a visitants ara mateix. És instantani, a diferència del SEO, que requereix temps i paciència, a més d’inversió. Tots sabem que, en SEO, si bé no paguem res per cada clic , la intervenció d’un professional SEO no és gratuïta. També costa diners.

El ganxo del SEM ha estat sempre l’eficàcia i l’economia. La promesa d’atreure persones que t’estan buscant i que no et coneixen, és molt atractiva. A més, fer-ho per 20 cèntims, 40 o 70 per cada clic, encara ho fa més persuasiu. Ara bé, hem d’entendre que l’eficiència de les entrades pagades en un lloc web, per a acabar aconseguint un contacte o una venda, sempre és incert. Depèn de factors racionals i emocionals. Per exemple, potser hem atret a 10 suposats clients potencials mitjançant un anunci, però la raó de la cerca no sempre respon a una necessitat d’adquisició o informació del visitant.

La gratuïtat, la facilitat d’ús d’un cercador i els dispositius mòbils conviden sovint als internautes a utilitzar els cercadors igual com faríem amb les revistes de la consulta del dentista. Simplement, llambregant informacions que ens poden interessar, però sense anar més enllà. Per això, en SEM és fonamental fer una llista rigorosa de paraules clau per a no tirar els diners, portant trànsit de qualitat.

És més econòmic SEM o SEO? Mai et facis aquesta pregunta!

El SEO és un aliat a mitjà termini, ni a curt ni a llarg. Fa un corba ascendent i descendent en el temps. Parlem d’uns pocs mesos fins a uns pocs anys. Els primers mesos són fonamentals per a comprovar les intervencions realitzades i el creixement de trànsit. Però pensa que estàs en mans d’uns cercadors que indexen com ells volen. Costa temps i intervenció permanent de professionals que saben en tot moment com funcionen els cercadors. Sabem quins són els mínims que necessita una pàgina web perquè sigui ben vista pels robots o si més no, que no ens penalitzin, però mai existeix garantia d’aconseguir les primeres posicions pels cercadors perque mai s’explica quines són les seves entranyes tècniques.

El SEM és un aliat a curt termini. Són com les falles valencianes que, quan es consumeixen, no deixen gairebé rastre, però és trànsit per a ara mateix. La corba del trànsit la dibuixes tu. El cert es que també requereix una intervenció permanent de professionals per a comprovar el rendiment i rendibilitzar al màxim el pressupost. En aquest cas, la pressió als cercadors serà teva, perquè els teus anuncis es visualitzaran sí o sí. Si la campanya és bona, Google et premiarà perquè voldrà guanyar més. Recordem que cobra per clic. En definitiva, SEM o SEO? Els dos son diferents i complementaris. Ni es contraresten ni són millor ni pitjor l’un de l’altre. Ni un és més barat ni més car que l’altre, perquè el que importa són els resultats d’una visita. Perquè garantir-se trànsit no significa garantir-se rendiment, ni vendes ni dades. Això son figues d’un altre paner.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Contacta amb nosaltres

 Envia’ns aquest formulari

 Truca’ns al 934 157 181

  Escriu-nos a info@advertis.es

  Whatsapp 677 564 120

Informació sobre política de privacitat
Responsable: ADVERTIS GLOBAL SL
Finalitats: Gestionar consultes i informar de serveis i notícies.
Legitimació: Consentiment de l'interessat.
Destinataris: No se cediran dades a tercers, excepte obligació legal o empreses prestadores de serveis.
Drets: Tens dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets. Per consultar com exercir els teus drets, si us plau prem en política de privacitat.
Més informació: Per consultar la Política de Privacitat, si us plau prem en el seu enllaç.