Skip to content
logo_GA4

Migració a Google Analytics 4 (GA4): El que no s’explica dels informes

Universal Analytics (UA) deixarà de processar dades l’1 de juliol de 2023 i qui desitgi monitoritzar el trànsit dels seus espais web amb Google haurà  de realitzar la migració a Google Analytics 4 (GA4).  No hi ha marxa enrere.  Aquesta aplicació porta molts mesos al mercat i las empreses haurien d’afrontar el canvi amb planificació. Pero com passa sovint amb el caràcter llatí, els temes no prioritaris es deixen de banda fins que es tornen urgents. Som així i el compte enrere ha començat.

GA4 4 no és una nova simple actualització d’Universal Analytics (UA). Parlem d’una nova manera d’entendre el mesurament de dades i que Google està intentant per tots els mitjans fer-ho entendre als professionals. Les dades que es recullen a GA4 es processen de manera diferent, sense comptar amb les històriques cookies. S’aconsegueixen dades mitjançant esdeveniments configurats i amb intel·ligència artificial, no com en l’actualitat a UA, on les visites de pàgina, esdeveniments, vendes de comerç electrònic, entre moltes d’altres mètriques, poden ser fruit de simples hits (interaccions).

Ara bé, a nivell pràctic, es pot dir que aquest és el gran canvi en el nou producte de Google? No. El gran canvi és un altre.

On és la meva ràtio de rebot? Diferències entre GA4 i UA

No ens atabalem. Recentment, vàrem escoltar d’una professional la seva convicció que la taxa de rebot havia desaparegut de l’univers de Google. Deia que no existia a GA4. Fals. Aquesta mètrica continua existint. En realitat, GA4 inclou pràcticament totes les mètriques que ja existeixen en UA. El que passa és que ha canviat els seus criteris i ara no les mostra per defecte.

A l’Universal Analytics de sempre, les dades s’han presentat en informes sota quatre categories denominades Audiències, Adquisició, Comportament i Coversions. En canvi, a GA4, ens presenta uns informes sota una col·lecció anomenada Life Cycle, dividida també en quatre apartats: Adquisició, Interacció, Monetització i Retenció. Si tenim en compte que hi ha un altre apartat anomenat Usuaris, no se’ns pot escapar que, fonamentalment, Google està seguint un patró similar, però amb diferents noms.

El segon suposat gran canvi entre les dues eines ha estat l’elecció de les mètriques que s’ incorporen a GA4 per defecte, les quals no han estat les mateixes d’ UA. Hem vist que han “amagat” la taxa de rebot, però en el seu lloc es mostra la mètrica de “sessions amb interacció” i d’altra banda, han substituït els antics “objectius” pels nous “esdeveniments”. En el fons, tot és la mateixa filosofia, amb nous noms.

Per tant, si l’arquitectura de la informació és molt similar i les mètriques continuen existint també, On és el gran canvi?

Google Analytics 4 s’ha de configurar. No és pulsar un botó i punt.

L’històric Universal Analytics ens va regalar durant molts anys una experiència, en general, molt acomodada ja que ens oferia informació de forma fàcil, amb un menú fix d’informació inacabable i molt complet. Utilitzava més de 75 informes la qual cosa ens donava molta sensació de control i seguretat. Les dades les teníem allà mateix, a la vista. A més, es mantenia una mateixa estratègia d’ informació mostrant sempre nou mètriques per a la majoria de les dimensions, vinculades al perfil d’ usuari, el seu comportament i els resultats comercials, en forma de leads o de vendes. I si volíem dades extra, configuràvem alguns Objectius.

Tot molt bonic i fàcil. Però amb GA4, això s’ha acabat. La configuració per defecte que es mostra després d’activar l’eina, ens ofereix un pobre menú d’informes. No és que no registrin dades, sinó que no es mostra a ningú. Però, a més, GA4 tampoc pot donar per defecte les dades més rellevants (els nostres volguts KPI’s) com són les descàrregues d’arxius, els registres al lloc web o les vendes, per posar uns exemples.  Per a això, cal configurar Esdeveniments i alguns, convertir-los a Conversions per obtenir informació realment rellevant.  És tot un procés que requereix criteri propi.

Heus aquí el gran canvi. GA4 requereix un esforç de configuració com no existia abans. És cert que abans es podian crear informes personalitzats i vistes diferents, però no permetia configurar ni modificar el menú dels informes a la nostra voluntat. Per això, avui a GA4, ha desaparegut la possibilitat de crear Vistes. Tot això pot crear frustració si volem fer servir GA4 com l’Universal Analytics de sempre.

Creiem que Google ha detectat la situació de resistència al canvi per part de tots. D’anunciants, agències i professionals en general. Els canvis sempre són complicats i molts professionals ho estan deixant per a última hora. La raó és que cal dedicar temps per entendre i configurar l’eina, simplement i planerament. I no és fàcil.

Per què no cal deixar-ho fins a l’últim moment?

Hi ha motius de pes per afrontar ara la migració a Google Analytics 4 i no deixar-lo per al dia que s’apaguin els llums a UA. El principal argument de Google és la necessitat de poder contrastar a l’uníson els resultats en les dues eines (UA i GA4) per verificar la correcta configuració d’aquesta última. Si les dades difereixen, alguna cosa pot estar fallant. Si es produeix aquesta situació, hi haurà temps de treballar GA4 per rectificar i adquirir la confiança en la fiabilitat de la configuració.

Advertis proposa una configuració de GA4 adaptada a l’esquema d’UA

Des d’Advertis hem arribat a la conclusió que, posats a configurar la nova eina, val la pena mantenir l’esquema d’informes d’Universal Analytics que sempre ha donat resultats a les empreses. Aquí pots veure un vídeo demostratiu.

Google ens ha convidat a fer-ho i hem agafat el testimoni. Si necessites suport per configurar el teu GA4, contacta’ns.

Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en linkedin
Compartició en whatsapp
Compartició en email
Explica'ns el teu projecte
Informació sobre política de privacitat
Responsable: ADVERTIS GLOBAL SL
Finalitats: Gestionar consultes i informar de serveis i notícies.
Legitimació: Consentiment de l'interessat.
Destinataris: No es cediran les dades a tercers, excepte obligació legal o empreses prestadores de serveis.
Drets: Tens dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets. Per a consultar com exercir els teus drets, sisplau clica a la política de privacitat.
Més informació: Per a consultar la Política de Privacitat, sisplau clica el seu enllaç.