Fa pocs dies, fora de l’àmbit professional, vaig escoltar una expressió en una conversa de grup que em va sorprendre. Va aparèixer casualment el terme “màrqueting digital” i un dels tertulians va dir “Ah, sí, allò de les xarxes socials i tal, ¿no…?” Un comentari propi d’algú que no en tenia ni idea. La meva primera impressió va ser d’estupor, però comprenc que no tothom comparteix la meva òrbita mental i cada persona té el dret a viure en el seu propi univers, sense donar la més mínima importància a qüestions que, per a mi, són fonamentals per entendre el món actual.
Amb l’ànim de posar llum a la foscor i ajudar l’individu a entendre ràpidament que és el màrqueting digital, vaig intentar sintetitzar-ho en una sola frase “en mode tertulià”, però em vaig adonar que era gens senzill. Tampoc era un moment adequat per treure a relluir les meves altes virtuts d’oratòria amb un elaborat discurs professional. Era complicat parlar de màrqueting de cercadors, de social ads o plataformes d’enviaments massius sense risc de quedar com el llest de la classe.
La simple definició del màrqueting tampoc és fàcil
Tot i que desagradi en el sector de la publicitat, el simple terme “màrqueting” sempre ha comportat certa aura d’artifici, amb intencions manipuladores sobre el que és real i el que és fals. El concepte comú en les múltiples definicions existents del màrqueting és “aconseguir la satisfacció del client”, és a dir, que tot si val si el nostre públic comprador se sent satisfet. En els quaranta anys d’existència del màrqueting sense Internet, el màrqueting va utilitzar unes eines que només estaven a l’abast de les empreses, però amb l’aparició d’Internet, avui qualsevol individu pot aplicar totes aquestes tècniques per “vendre’s” i aconseguir l’èxit.
Què si no pretenen els influencers amb la seva audiència? Satisfer els seus “clients” o seguidors. Si recorren a les tècniques de l’artifici i la imaginació pròpies del màrqueting és perquè les tenen a l’abast i funcionen. Internet ha multiplicat les formes del màrqueting tradicional, ha creat nous canals, ha provocat el naixement de dispositius intel·ligents i ha elevat a l’enèsima potència les possibilitats comunicatives i persuasives de la publicitat. Unes possibilitats desenvolupades per a les empreses, però també utilitzades per individus a nivell personal.
El màrqueting digital és satisfer el client mitjançant Internet
Amb la frase del titular anterior, potser es podria resoldre la papereta de resumir el màrqueting digital en una frase dirigida a neòfits en la matèria, però em fa la impressió que rebaixa la real magnitud d’aquesta activitat. A ulls de qualsevol, el màrqueting ha transcendit el concepte de client i l’ha portat al concepte de l’audiència. Perquè si bé és cert que la finalitat sempre és vendre, és a dir, comerciar productes o serveis i fer negoci, el gran repte del màrqueting modern és cultivar una audiència pròpia. Estem en una gran lluita per atrapar nous clients, assolir nous seguidors en xarxes i projectar el nostre millor perfil personal, ja sigui a través de Tinder, de Linkedin o TikTok.
En definitiva, quan en una trobada informal i no professional em torni a trobar en la situació de definir el màrqueting digital, crec que ho resumiré amb un “és tot allò que pots veure per mitjà del mòbil i que tu també pots fer“. I em quedaré tan ample.