Skip to content
agencia digital Advertis

Necessito una Agència Digital o una Agència Creativa?

Un dilema clàssic que té els dies comptats

El món de la digitalització està trastocant totes les empreses, ja siguin companyies de serveis, productes manufacturats o matèries primeres. L’entorn digital s’està aplicant a tots els processos, des de l’administratiu, el productiu i el comercial, i aquí és on el màrqueting digital està transformant l’essència de l’agència. La pregunta que es fan moltes empreses que necessiten una agència de publicitat és: Em convé més treballar amb una agència digital o és millor fer-ho amb una agència creativa? Aquesta qüestió, plantejada d’aquesta manera, té els dies comptats.

El declivi de l’agència creativa clàssica

Quan ens parem a pensar en la publicitat, en el seu camí des de mitjans de segle XIX fins avui, en ple segle XXI, és quan ens n’adonem de la mediocritat que pot suposar la defensa de les grans virtuts de la creativitat publicitària sense conèixer a fons la realitat del màrqueting digital. La veritat és que l’agència creativa que no assumeix les oportunitats que ofereix la digitalització de la societat i les noves eines del màrqueting digital, és una agència amb una visió distorsionada. Des d’aquest punt de vista, la realitat és que difícilment una agencia clàssica pot aconseguir els objectius que qualsevol anunciant desitja aconseguir.

Una agència digital pot ser creativa?

Una de les definicions de la paraula creatiu o creativa segons el diccionari, es refereix a “la persona que concep anuncis publicitaris”. A ningú se li escapa que un anunci publicitari presenta avui una quantitat de formats molt més gran i de complexitat superior, que només fa 15 anys. Si preguntéssim al consumidor que és un anunci, molts esmentarien la clàssica falca de ràdio o un espot de televisió, però una gran part es referiria a “allò que surt” enmig de TikTok, Instagram o Twitch. I la veritat és que publicar anuncis en suports digitals també requereixen d’una creativitat que no pot desenvolupar-se sense coneixement tècnic del suport ni del llenguatge més eficaç en cadascun dels canals.

Per això, no és que una agència digital pot ser creativa, és que ha de ser-ho.

Creativitat publicitària: Atracció i estil sota el signe de la programació

El registre publicitari dels mitjans tradicionals no té res a veure amb el registre digital, que a més, entre els mateixos canals i xarxes socials, ja és molt diferent. Els anuncis de Linkedin són molt diferents als d’Instagram perquè els objectius, públics i interessos en cada xarxa és molt diferents. Tampoc els anuncis dinàmics en cercadors, que ja es generen mitjançant algorismes com va publicar recentment Google, són el mateix que els anuncis display adaptats a la navegació de l’internauta.

Aquesta realitat és ben coneguda pels experts digitals, normalment molt formats en tasques tècniques emmarcades en la programació en línia, però poc formats en creativitat publicitària o disseny gràfic. I heus aquí una nova qüestió: L’habilitat tecnològica pot substituir l’habilitat creativa de la comunicació comercial? La resposta és No, sens dubte.

Es fa imprescindible conèixer a fons els requeriments tècnics dels canals digitals per a aconseguir uns bons resultats, per descomptat. Però en paral·lel, el treball professional ha de respondre al bon gust i aconseguir l’impacte de missatges perquè puguin arribar al fons de l’emotivitat més personal, tal com es buscava a la televisió dels anys vuitanta i noranta. Era la publicitat que venia i l’herència del glamur que va deixar ha d’aplicar-se al món digital per a aconseguir els mateixos resultats.

És cert que la creació del llenguatge publicitari en televisió en els anys cinquanta no va ser fàcil perquè el canal era molt diferent a la ràdio, però tampoc és fàcil passar d’aquests mitjans tradicionals als digitals. Res és fàcil.

L’agència digital serà creativa o no serà

Si bé els dies de glòria de les anomenades “agències creatives” són aigua passada, tampoc tindran molt futur les agències digitals que només es plantegin resoldre problemes tècnics per a publicar anuncis i crear campanyes. Els anuncis han d’enxampar al client, ja sigui amb text o amb imatge, però han de persuadir, no informar.

No és gens fàcil realitzar campanyes creatives en Internet, però res ho és. Un exemple van ser les campanyes virals basades en la falsedat que van triomfar a principis d’aquest mil·lenni, com la campanya d’MTV amb el vídeo “Amo a Laura” o el “Robatori de la butaca de Zapatero”. Eren intents creatius amb nous llenguatges publicitaris en línia com a rerefons, però s’ha demostrat que la xarxa ja no accepta enganys avui dia.

La publicitat, sigui digital o no, ha de ser creativa, honesta i persuasiva. Ha d’estar adaptada a la naturalesa de cada canal. Ara bé, si s’aconsegueix o no l’objectiu marcat, això ja son figues d’un altre paner.

Si ja tens clar que et convé una agencia digital i creativa, contacta ara amb nosaltres.

Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en linkedin
Compartició en whatsapp
Compartició en email
Explica'ns el teu projecte
Informació sobre política de privacitat
Responsable: ADVERTIS GLOBAL SL
Finalitats: Gestionar consultes i informar de serveis i notícies.
Legitimació: Consentiment de l'interessat.
Destinataris: No es cediran les dades a tercers, excepte obligació legal o empreses prestadores de serveis.
Drets: Tens dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets. Per a consultar com exercir els teus drets, sisplau clica a la política de privacitat.
Més informació: Per a consultar la Política de Privacitat, sisplau clica el seu enllaç.