Skip to content
marketing de afiliación

Màrqueting d’Afiliació per a marques: la solució al col·lapse del comerç tradicional?

Com pot vendre el fabricant directament al consumidor sense el rebuig de la Distribució

Lectura: 7′. Davant del difícil escenari comercial d’avui, és normal que les empreses fabricants cerquin alternatives per a fer arribar la seva marca i producte al mercat de consum de manera directa. Poden estar temptades a saltar-se la cadena de distribució i provocar el seu rebuig, utilitzant Internet amb els riscos que comporta. La pregunta del milió per a una marca fabricant és: Com puc vendre directament els meus productes al consumidor sense que el comerciant s’enfadi amb mi?

Quan un distribuïdor minorista ja no pot vendre el producte al consumidor, degut per exemple al confinament de la població, una opció per a la marca fabricant és convertir al comerciant en un soci. De client a col·lega. Així de simple. Aconseguir-ho no és difícil i no requereix massa imaginació.

Amb la pandèmia del Covid-19, s’ha produït una patacada comercial a les botigues físiques de difícil solució. Avui tot són riscos i costos per al comerciant. A més, els canvis de comportament del comprador i la possibilitat de rebrots que tornin a tancar els carrers en un futur no gaire llunyà, obren un escenari comercial imprevisible.

La veritat és que el consumidor s’ha llançat a Internet com mai ho ha fet abans. Molts mitjans de comunicació s’han fet eco i alguns fabricants ja s’han adonat que l’eCommerce i Internet pot ser una via que esmorteeixi el cop. Els comerços al carrer ja no reposaran tan fàcilment (almenys a curt termini) els estocs en les seves prestatgeries i els fabricants hauran d’enfocar noves estratègies de distribució.

De proveïdor-client a una relació entre socis, mitjançant l’eCommerce

Pot resultar sorprenent que, en general, les empreses desconeguin alguna cosa que ja està inventada en Internet des de fa molts anys i que avui té més sentit que mai: el màrqueting d’afiliació. Parlem d’un tecnicisme que genera una certa confusió. El et que sigui poc conegut pot ser pel fet que només és utilitzat, en general, per marques de gran experiència i recursos, que poden diversificar les seves inversions. També és conegut pels professionals d’internet que guanyen diners per comissions, com són els influencers, bloguers i tota la fauna mediàtica que habita en Internet. Un cas d’afiliació és el propi marketplance d’Amazon, amb un potent programa d’afiliació que busca aliances amb tercers de tota mena.

Avui és poc freqüent que les marques fabricants utilitzin l’estratègia de l’afiliació dirigida al comerciant de carrer. Fins ara no era necessari, però com tots sabem, la cosa ha canviat. Amb aquesta nova fórmula comercial, la normal relació de subministrador-venedor entre ells, es veu substituïda per un rol d’associació.

Què és el màrqueting d’afiliació entre fabricant i distribuïdor?

La paraula “afiliació” ens recorda de tota la vida a la Seguretat Social o als sindicats: simplement descriu l’adhesió a una institució o una organització. Quan portem aquest concepte al màrqueting, significa que es passa d’una relació comercial entre marca i distribuïdor a una relació de complicitat entre ells, per a persuadir a un tercer: el consumidor final. Amb el màrqueting d’afiliació, el comerç presencial deixa pas al comerç online, a Internet, on es converteix en el camp de batalla comercial.

El model de negoci del màrqueting d’afiliació es basa en la comissió comercial a partir del trànsit dirigit cap a un lloc web eCommerce. Si abans el comerciant comprava el producte a la marca, ara també pot conviertir-se en un comisionista (afiliat). Ho és perque pot generar vendes a la botiga online de la marca i son uns productes que també pot vendre a la seva botiga física. Si abans el comerciant pagava a la marca, en el futur serà la marca qui pagui al comerciant. Per a que succeeixi això, cal que el comerciant generari trànsit cap l’ecommerce de la marca fabricant.

Foto de Negocios creado por freepik – www.freepik.es

Què necessita la marca fabricant?

Per a desenvolupar una estratègia d’afiliació, la marca fabricant ha de disposar de dues coses fonamentals:

  1. Una botiga online on vendre el seu producte en Internet, ja sigui venut al consumidor final com al professional. on rebre trànsit des de qualsevol canal. En el màrqueting d’afiliació, ens referim especialment al trànsit de referència, que és el trànsit que prové d’un enllaç d’un altre lloc web.
  2. Una xarxa de llocs web on situar en ells enllaços que puguin subministrar visitants a l’eCommerce de la marca fabricant. Quan diem “enllaços” ens referim a anuncis en forma de bàners o botons. Però també ens referim a comentaris en xarxes socials, blogs i en general, enllaços en qualsevol espai d’un tercer que desitgi beneficiar-se econòmicament per la generació de trànsit cap a l’eCommerce del fabricant. Aquests enllaços poden correspondre als comerciants de tota la vida, però també a qualsevol influencer, bloguer o a qualsevol persona o empresa. Qualsevol d’ells pot ser considerat com un afiliat de la marca fabricadora.

Com funciona?

Quan el consumidor navega per Internet, visita molts llocs web, segueix a les marques en xarxes socials i pot quedar seduït per un missatge en forma d’anunci o consell. En el moment en què un usuari fa clic en un enllaç d’un afiliat, genera una visita a l’eCommerce de la marca i si el consumidor acaba comprant un producte, aquest afiliat rep una comissió comercial. Això és possible gràcies a les cookies que s’han instal·lat en el navegador del comprador que deixen rastre del costumer journey (itinerari del client)

A final de mes o segons el pacte comercial amb l’afiliat, la marca efectua el pagament de totes les comissions generades per les compres de consumidors verificades per les cookies

L’afiliat disposa d’un espai en Internet, a vegades dins de la botiga del propi comerciant si ha habilitat la tecnologia necessària, per a consultar les seves comissions, conèixer noves promocions i accedir als anuncis, tant gràfics com de text, que pot utilitzar en el seu lloc web o xarxa social.

Quins avantatges ofereix el MQT d’Afiliació?

Moltíssimes, tant per a la marca com per a l’afiliat.

Si l’afiliat és un comerciant del carrer, passa de comprar producte a cobrar una comissió per una venda. Si la botiga física no genera vendes o són escasses, el comerciant pot optar a cobrar comissions sense haver de comprar i emmagatzemar estocs convidant als seus clients a conèixer el seu lloc web. El consumidor pot trobar en el lloc web de l’afiliat ofertes comercial amb enllaços que porten l’ecommerce de la marca. A més, augmenta el volum de la seva oferta en realitat, perquè sempre cobrarà comissió per qualsevol producte adquirit en la botiga de la marca. Normalment, el comerciant no compra tot el catàleg de la marca i així, pot augmentar les possibilitats ingressos en comparació amb la venda presencial.

Per a la marca, el principal avantatge és la possibilitat de teixir una xarxa de venedors com mai havia tingut abans. Uns venedors que poden ser de tota mena, des de comerciants situats en qualsevol punt geogràfic, fins a personatges en la xarxa que mobilitzen a centenars de milers o milions de seguidors que poden generar un alt volum de trànsit a la botiga de la marca.

A més, permet a la marca estar més prop de l’usuari del seu producte, conèixer amb més precisió les necessitats del mercat i avançar-se al futur amb més facilitat. També pot teixir una estratègia de recurrència i fidelització al seu públic, que garanteixi el futur de la marca sense estar lligat a les exigències de les xarxes de distribució tradicional.

També la marca genera un branding inicial gratuït que li aporta una gran visibilitat en el mercat i rep l’aval de molts comerciants o de veus autoritzades que aposten per la marca.

Conclusió

És cert que no existeix cap sistema perfecte. No tot són guanys, també hi ha costos i riscos.

El desenvolupament d’una estratègia d’afiliació exigeix un esforç de transformació a l’empresa fabricant perquè ha d’assumir rols de comerciant modificant els patrons habituals d’administració, distribució i logística. Això necessita temps, inversió i personal qualificat, però ofereix també un il·lusionant i nou escenari comercial a la marca on pot triomfar si confia en ella mateixa i en el seu producte.

Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en linkedin
Compartició en whatsapp
Compartició en email
Explica'ns el teu projecte
Informació sobre política de privacitat
Responsable: ADVERTIS GLOBAL SL
Finalitats: Gestionar consultes i informar de serveis i notícies.
Legitimació: Consentiment de l'interessat.
Destinataris: No es cediran les dades a tercers, excepte obligació legal o empreses prestadores de serveis.
Drets: Tens dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets. Per a consultar com exercir els teus drets, sisplau clica a la política de privacitat.
Més informació: Per a consultar la Política de Privacitat, sisplau clica el seu enllaç.